måndag 17 september 2007

Havrebröd med kli : )


50 g jäst
1 l fingervarmt vatten
1/4 dl rapsolja
1 1/2 msk salt
1/2 dl socker (eller honung, bara för känslan)
4 dl havregryn3 dl kruskakli
2,1-2,2 l vetemjöl

Gör så här: Rör ihop jäst med vatten, socker, salt och olja i en degbunke. Tillsätt havregryn och kli och rör igen. Tillsätt sedan vetemjölet undan för undan medan du jobbar ihop ingredienserna till en fast men lite klibbig deg som bara knappt släpper bunken. Degen skall kännas seg. Låt jäsa till dubbel storlek (det tar ca 1 timme). Baka ut till två limpor. Placera på bakplåt (ryms brevid varandra om man lägger dem på "kortsidan") och låt jäsa till dubbel storlek (kan röra sig om drygt 1/2 tim). De har jäst färdigt när du petar lite försiktigt med fingret i brödet och det ger efter (den lilla inbuktningen kvarstår, är det inte färdigjäst utjämnas inbuktningen ganska snart).

Grädda i 250 grader på nedersta falsen i 15 min. Stäng sedan av värmen och låt stå
i ytterligare 15 min.
Tips: Du kan variera med att baka ut till runda kakor, 1-1 1/2 cm tjocka, nagga med gaffel, låt jäsa. I ugnen blir de klara på ca 12 min, mittersta falsen. Eller du kan trycka ut hela degen i en långpanna, låta jäsa och grädda i mitten av ugnen 15 min, slå av värmen och låta stå kvar 10 min.

Inga kommentarer: